Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Artboard 1 copy 14Artboard 1 copy 7Artboard 1 copy 66Artboard 1 copy 23Artboard 1 copy 16Artboard 1 copy 55Artboard 1 copy 43Artboard 1 copy 50Artboard 1 copy 54Artboard 1 copy 34Artboard 1 copy 51Artboard 1 copy 36Artboard 1 copy 35Artboard 1 copy 46Artboard 1 copyArtboard 1 copy 31Artboard 1 copy 48Artboard 1 copy 9Artboard 1 copy 27Artboard 1 copy 8Artboard 1 copy 20Artboard 1 copy 2Artboard 1 copy 24Artboard 1 copy 62Artboard 1 copy 30Artboard 1 copy 41Artboard 1 copy 28Artboard 1 copy 26Artboard 1 copy 67Artboard 1 copy 52Artboard 1 copy 33Artboard 1 copy 29Artboard 1 copy 19Artboard 1 copy 53Artboard 1 copy 22Artboard 1 copy 21Artboard 1 copy 12Artboard 1 copy 13Artboard 1 copy 47Artboard 1 copy 49Artboard 1 copy 57Artboard 1 copy 32Artboard 1 copy 4Artboard 1 copy 25Artboard 1 copy 10Artboard 1 copy 15Artboard 1Artboard 1 copy 56Artboard 1 copy 11Artboard 1 copy 38Artboard 1 copy 65Artboard 1 copy 39Artboard 1 copy 5Artboard 1 copy 58Artboard 1 copy 6Artboard 1 copy 17Artboard 1 copy 40Artboard 1 copy 60Artboard 1 copy 3Artboard 1 copy 45Artboard 1 copy 18Artboard 1 copy 42Artboard 1 copy 61Artboard 1 copy 63Artboard 1 copy 64Artboard 1 copy 59Artboard 1 copy 44Artboard 1 copy 37 Combined Shape Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. Group 17 Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. 99021DFE-DB58-4EE2-9D52-C2BF154A8B0A Created with sketchtool. Oval 2 Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. Combined Shape Copy Created with Sketch. Group 18 Created with Sketch. Group 16 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. ;
1.10.2020 08.38
Ajankohtaista

Kysely: asiakkaat valmiit suosittelemaan Fingridiä

Elo-syyskuun vaihteessa tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten perusteella asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä Fingridin toimintaan. Suositteluindeksi NPS:n tulos oli +45, ja se nousi merkittävästi edellisen vuoden tuloksesta, +36:sta. Asiakkaiden luottamus Fingridiin on säilynyt vahvana, ja erityiseksi vahvuudeksi koetaan toiminta koko yhteiskunnan hyväksi.

Fingrid teettää vuosittain asiakastyytyväisyystutkimuksen asiakkailleen. Kyselyyn saatiin tänä vuonna 218 vastausta, ja vastausaktiivisuus nousi edellisestä vuodesta. Kysymyksen "Kuinka todennäköisesti suosittelisit Fingridin tapaa toimia asiakkaiden kanssa?" osalta parannus oli merkittävää. Suositteluindeksi NPS saadaan vähentämällä suosittelijoiden (arvosana 9 tai 10) prosenttiosuudesta arvostelijoiden osuus (arvosana 0-6), ja NPS-luku oli nyt +45. Suosittelijoiden osuus vastaajista oli noussut 9 prosenttiyksikköä ja oli 51% . Arvostelijoiden osuus oli säilynyt samana ja oli 6%.

Fingrid on kysynyt vuosittain myös asiakkaiden luottamusta Fingridiin eri kysymyksillä, joihin asiakkaat vastaavat asteikolla 1-5. Parannusta näissä oli tullut mittareihin "Toimii koko yhteiskunnan hyväksi" ja "Yhteistyöhaluinen ja -kykyinen toimija". Tulokset kertovat Fingridin panostuksesta energiamurroksen ratkaisuiden löytämiseen. Heikennystä oli tullut mittareihin "Palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeita" ja "Tekee kustannustehokkaita ratkaisuja". Näissä kritiikki kohdistui erityisesti Datahub-projektin aikatauluun ja kustannuksiin.

Aiempien tyytyväisyyskyselyiden tulosten pohjalta Fingrid uudisti palvelurakenteensa vuonna 2019. Tyytyväisyys sekä kantaverkkopalveluihin (4,2/5) että sähkömarkkinapalveluihin (4,0/5) oli hyvällä tasolla.

Saimme myös paljon arvokasta sanallista palautetta. Kiitosta saivat erityisesti asiakasrajapinnassa toimivien henkilöiden palveluasenne ja ammattitaito. Lisäksi kiiteltiin yhteistyötä verkon suunnittelussa sekä Oma Fingrid -palvelua. Kehityskohteiksi avoimissa palautteissa nostettiin mm. Fingridin omista tarpeista johtuvien keskeytysten parempi koordinointi sekä Datahubin osalta yhteistyö Fingridin ja asiakkaiden järjestelmätoimittajien välillä.

Energia-ala on valtavassa murroksessa, ja haluamme, että asiakkaamme ovat myös tulevaisuudessa valmiit suosittelemaan tapaamme toimia. Huomioimme saadut palautteet palveluita kehittäessämme ja jatkamme tältä osin tarkempaa keskustelua asiakkaidemme kanssa.

Lisätietoja:

Rami Saajoranta, Fingrid, puh. 040 510 3058

 

Graafissa Fingridin asiakastyytyväisyyden kehitys eri osa-alueilla vv. 2017-2020. 

Fingrid asiakastyytyväisyystutkimus 2020C.jpg