30.6.2023 08.33
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Sähkömarkkinoiden tiedonvaihdon tiekartta julkaistu

Toivomme tiekartan herättävän keskustelua sähkömarkkinoiden tiedonvaihdon kehittämistyöstä ja tarjoavan ennakoitavuutta tuleviin muutoksiin.

Fingrid on talven ja kevään aikana luonnostellut tiekarttaa sähkömarkkinoiden tiedonvaihdon tulevista muutoksista sekä lähivuosien uusista käytännöistä. Tiekartta tarjoaa näin toimijoille näkymän siihen, millaisia kehitystarpeita esimerkiksi tiedonvaihtojärjestelmiin on tulossa. Nyt julkaistu tiekartta on ensimmäinen versio, jota tullaan ylläpitämään jatkossa tarkastellen sitä 1–2 kertaa vuodessa.

Ensimmäiseen versioon on tunnistettu kolme erillistä aihekokonaisuutta. Nämä ovat

• Muutokset reaaliaikaisten tuotantotietojen toimittamisessa
  • Luopuminen kansallisista tunnuksista tiedonvaihdossa sekä
  • Luopuminen Ediel-tiedonvaihdosta tukkusähkömarkkinoiden prosesseissa. (Ediel-tiedonvaihdosta luovuttiin vähittäismarkkinoiden prosesseissa datahubin käyttöönoton myötä.)

Fingrid toivoo tiekartan herättävän keskustelua sähkömarkkinoiden tiedonvaihdon kehittämistyöstä, ja tarjoavan ennakoitavuutta tuleviin muutoksiin. Tiekartan tueksi olemme on myös luoneet tiedonvaihdon kehityksen ohjaustekijät, jotka kertovat yleisemmällä tasolla, millaisia ratkaisuja Fingrid sähkömarkkinatiedonvaihdossa tulevaisuudessa tukee ja miksi.

Sekä tiedonvaihdon tiekartta että tiedonvaihdon kehityksen ohjaustekijät on julkaistu Fingridin sivuilla >

Eero Järvinen, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5377
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi