Rapportering om överträdelser, rapporteringskanal och skydd för visselblåsare
Ansvarsfulla arbetssätt säkerställs genom Fingrids gemensamma värdegrund och verksamhetsprinciper (Code of Conduct). Vi följer tillämplig lagstiftning och internationella avtal.
Varje Fingrid-anställd förbinder sig att i sitt arbete följa bolagets verksamhetsprinciper, som bygger på Förenta nationernas initiativ Global Compact och på principer som styr företagsverksamheten och de mänskliga rättigheterna. Vi säkerställer att verksamheten verkställs enligt dessa principer i vårt chefsarbete och med hela arbetsgemenskapens krafter.
- Våra riktlinjer för rapportering av överträdelser, rapporteringskanalen (den s.k. visselblåsarkanalen) och skyddet för visselblåsare är i enlighet med bestämmelserna i lagen om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av EU-rätten och den nationella lagstiftningen (den s.k. visselblåsarlagen) 1171/2022, som trädde i kraft 1.1.2023. Fingrid använder en rapporteringskanaltjänst med namnet SpeakUp.
Fingrids personal och externa intressentgrupper har tillgång till flera respons- och rapporteringskanaler. Personalen har blivit instruerad om användningen av dessa på Fingrids intranät och i samband med introduktionsmaterialet.
Syftet med visselblåsarlagen är att stärka tillsynen av verkställandet av EU-rätten och den nationella lagstiftningen genom att föreskriva skydd för personer som rapporterar överträdelser som omfattas av lagens tillämpningsområde.
Om en person i sitt arbete upptäcker eller misstänker att Fingrids verksamhet strider mot verksamhetsprinciperna eller lagstiftningen och informationen inte kan förmedlas direkt till Fingrids kontaktperson, har personen tillgång till en konfidentiell och oberoende rapporteringskanal.
Fingrids rapporteringskanal är avsedd att användas vid misstanke om överträdelser eller brott, exempelvis i anslutning till följande frågor:
- offentliga upphandlingar;
- bokföringsmässiga eller andra finansiella tvetydigheter;
- värdepappersmarknader;
- förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism;
- produktsäkerhet och kravenlighet;
- miljöskydd;
- folkhälsa;
- konsumentskydd;
- skydd av privatlivet och personuppgifter, samt
- säkerhet i nätverks- och informationssystem.
Agerande som strider mot verksamhetsanvisningarna eller visselblåsarlagen lönar sig att framföra modigt.
Vid rapporteringstidpunkten skall den rapporterande personen dock uppriktigt misstänka att en överträdelse har förekommit samt ha grundad anledning att tro att överträdelsen omfattas av tillämpningsområdet för visselblåsarlagen och att rapporteringen är nödvändig för att avslöja överträdelsen.
Alla misstankar om agerande som strider mot principerna utreds konfidentiellt och professionellt, och med garanti för integritetsskyddet. Vi säkerställer att det inte orsakas några följder för den rapporterande personen av överträdelsen, förutsatt att det inte är en ogrundad rapport eller att felaktig information lämnas avsiktligt.
I frågor som gäller anställningsförhållanden och arbetarskyddet ska i första hand närmaste förperson eller personalavdelningen kontaktas.
Alla Fingrid-anställda kan rapportera till Fingrids rapporteringskanal. En rapport kan också göras av bland andra anställda vid Fingrids dotterbolag, dvs. Finextra Oy och Fingrid Datahub Oy, praktikanter samt Fingrids samarbetspartner och leverantörer.
Hos Fingrid hanteras rapporterna av den jurist som ansvarar för regelefterlevnad, chefsjuristen och verkställande direktören.
En rapport till Fingrids rapporteringskanal kan lämnas skriftligen eller muntligen per telefon på finska, svenska eller engelska. Rapporten kan ges anonymt, men vi rekommenderar att kontaktuppgifter lämnas för att främja utredningen av ärendet.
Rapporten kan ges via ett webbformulär eller alternativt genom att ringa och diktera ett meddelande i röstbrevlådan (landsspecifika telefonnummer anges nedan). Den identifieringskod som efterfrågas i nättjänsten är 104634.
Rapporteraren får ett ärendenummer som kan användas senare för att lyssna på eller läsa Fingrids svar på rapporten. All kommunikation sker via rapporteringskanalen.
Rapporter behandlas av en av Fingrid utsedd jurist som hanterar regelefterlevnad, av chefsjuristen och av verkställande direktören. Om rapporten ges med namn ser de ovannämnda handläggarna till att personuppgifterna behandlas på ett lagenligt sätt. Vid behov kan andra experter anlitas för att utreda ärendet och, om anmälan är med namn, säkerställer den ovannämnda juristen som ansvarar för regelefterlevnad, chefsjuristen och verkställande direktören att personuppgifter och annan information on rapporteraren förblir konfidentiell och inte röjs för de personer som hanterar ärendet.
En mottagningsbekräftelse levereras till rapporteraren inom sju dagar efter att rapporten togs emot. Inom tre månader efter leverans av mottagningsbekräftelsen av rapporten underrättas anmälaren om vilka åtgärder som kommer att vidtas på grund av rapporteringen.
Country |
Phone |
Albania | +355 4 530 1801 |
Algeria | +213 983 29 93 38 |
Angola | +244 226 425 610 |
Anguilla | 1833 422 2005 |
Antigua and Barbuda | 1833 422 2006 |
Argentina | +54 11 2039 7280 |
Australia | +61 2 8284 6262 |
Austria | 0800 909 683 |
Bahamas | 1833 422 2007 |
Bahrain | +973 1650 1936 |
Bangladesh | +880 (0) 9610 998462 |
Barbados | +1 (246) 623 9631 |
Belgium | 0800 89 326 |
Belize | 1800 0130 076 |
Benin | +229 20 90 0380 |
Bermuda | 1833 422 2008 |
Bhutan | +975 2 379 003 |
Bolivia, Plurinational State of | 800 105 122 |
Bosnia and Herzegovina | +387 70 330 093 |
Botswana | 800 786 1103 |
Brazil | +55 (11) 4700 8838 |
Brunei Darussalam | 801 4657 |
Bulgaria | 800 210 0645 |
Burkina Faso | +226 25 30 09 82 |
Cambodia | 1800 209 867 |
Cameroon | +237 6 57 10 31 12 |
Canada | +1 (514) 395 0496 |
Cayman Islands | +1 (345) 769 5580 |
Chile | +56 22 483 5917 |
China | 1080 0152 3042 |
China | 1080 0852 2221 |
China | 400 120 1842 |
Colombia | +57 601 242 1247 |
Costa Rica | +506 4036 0350 |
Côte d'Ivoire | +225 05 66 77 0918 |
Croatia | 0800 7745 |
Cyprus | 800 91142 |
Czechia | 800 050 833 |
Denmark | +45 43 31 09 61 |
Dominica | 1833 422 1998 |
Dominican Republic | +1 (829) 947 1996 |
Ecuador | 1800 001 432 |
Egypt | 0800 000 0083 |
El Salvador | +503 2230 4752 |
Estonia | +372 609 3008 |
Ethiopia | 800 86 1919 |
Fiji | 008 002 650 |
Finland | 0800 392 912 |
France | 080 554 3753 |
French Guiana | 0800 99 1448 |
French Polynesia | 0800 91 4886 |
Georgia | 1800 008 013 |
Germany | 0800 1818 952 |
Ghana | +233 59 699 3553 |
Greece | 0080 0441 45924 The number will not work when called from a mobile |
Grenada | +1 (473) 230 0333 |
Guam | 1833 809 6777 |
Guatemala | +502 2302 8459 |
Hong Kong | +852 3019 4193 |
Hungary | 06 809 845 89 |
Iceland | +354 415 0349 |
India | 0008 0005 03159 |
Indonesia | +62 21 8063 0074 |
Ireland | 1800 800 636 |
Israel | +972 3374 1225 |
Italy | 800 147 694 |
Jamaica | +1 (876) 677 9125 |
Japan | +81 3 6627 0734 |
Jordan | 0800 23801 No mobile access |
Kazakhstan | +7 (8727) 357 45 82 No mobile access |
Kenya | +254 20 765 0957 |
Korea, the Republic of | +82 2 3276 1660 |
Kuwait | +965 2205 5730 |
Latvia | 800 05929 |
Lebanon | 833 816 0193 |
Lithuania | 8800 30366 |
Luxembourg | +352 342 080 8982 |
Malaysia | +60 3 7724 3136 |
Malta | 8006 5144 |
Martinique | 0800 90 1651 |
Mauritius | +230 5 297 0999 |
Mexico | +52 55 4780 6198 |
Moldova, the Republic of | 080 060 016 |
Morocco | +212 5 30 14 41 08 |
Myanmar | 0800 800 8062 |
Namibia | +264 83 380 0103 |
Nepal | 1800 001 0186 |
Netherlands | +31 10 700 75 03 |
New Zealand | +64 9 913 5892 |
Nicaragua | +505 7513 7610 |
Nigeria | 070 8060 1221 |
North Macedonia | +389 2551 3216 |
Norway | +47 24 14 06 01 |
Oman | 8007 4161 |
Pakistan | 0080 0900 44437 |
Panama | +507 308 4480 |
Papua New Guinea | 0008 61322 |
Paraguay | 0098 0044 10266 No mobile access |
Peru | 0800 74535 |
Philippines | 1800 8394 8474 Can only be connected by Globe Telecom device |
Poland | 0080 0012 953 |
Portugal | 800 831 302 |
Puerto Rico | +1 (787) 200 7305 |
Qatar | 800 101 094 |
Réunion | 1800 916 980 |
Romania | 0800 400 653 |
Serbia | +381 10 520 043 |
Seychelles | 800 131 |
Singapore | +65 6403 7051 |
Slovakia | 0800 113 418 |
Slovenia | 0800 83115 |
South Africa | +27 (21) 427 7937 |
Spain | +34 900 031 156 |
Sri Lanka | +94 (72) 091 0370 |
Sudan | +249 15 655 9883 |
Suriname | 833 816 0919 |
Sweden | 020 160 4703 |
Switzerland | 080 000 5691 |
Taiwan, Province of China | +886 2 7743 8912 |
Tanzania, the United Republic of | 0800 11 1020 |
Thailand | +66 2 844 9693 |
Trinidad and Tobago | +1 (868) 224 1869 |
Tunisia | +216 31 300 338 |
Turkey | 0080 04488 28602 |
Turks and Caicos Islands | 1833 462 1355 |
Uganda | +256 41 423 8162 |
United Arab Emirates | 800 0444 0408 |
United Kingdom | 080 0022 4118 |
United States of America | +1 (669) 288 7154 |
Uruguay | 0004 1598 5762 |
Venezuela, Bolivarian Republic of | +58 212 335 7722 |
Viet Nam | +84 1900 3271 |
Virgin Islands (British) | 1833 462 1356 |
Virgin Islands (U.S.) | 1833 724 6398 |
Zimbabwe | +263 867 742 2010 |