Imatran sähköaseman uusimistyö on valmistunut
Suomen kantaverkon ensimmäinen sähköasema rakennettiin 1920-luvulla Imatralle. Aseman kautta Vuoksen valjastettujen koskien tuottama sähkö siirrettiin edelleen sähkön kuluttajille. Sähköaseman historiallisen aseman arvon mukainen uusimistyö on nyt saatu valmiiksi.
Uuden aseman rakentaminen vaati museoviranomaisten suojelemalle Ivonniemen alueelle kaavamuutoksen. Kaavamuutos tehtiin yhteistyössä Fingridin, Imatran rakennusvalvonnan ja kaavoituksen, Ely-keskuksen ja museoviranomaisen kanssa. Aseman ulkoasun suunnitteli arkkitehtitoimisto. ”Kulttuurihistoriallisen arvon vuoksi sähköaseman ilmeeseen haluttiin Fingridissä todella panostaa”, projektipäällikkö Jarmo Henttinen toteaa.
Merkittävä sähkönsiirron solmukohta
Imatran asemaa oli vuosikymmenien aikana kunnostettu, mutta nyt koko asema rakennettiin uusiksi vanhan aseman vieressä sijaitsevalle tontille. Rakentamaan päästiin vuoden 2019 alkupuolella. Kesällä 2020 vanhan aseman sähkönsiirtoyhteyksiä alettiin siirtää uudelle asemalle. Projektin tuloksena asemasta rakentui kulttuurihistorialliseen maisemaan sopiva, moderni ja kaasueristeinen kytkinlaitos.
Asemaan on liitetty Suomen suurin vesivoimalaitos neljällä 110 kV -yhteydellä ja paikallinen terästehdas. Lisäksi asemalta on 110 kV:n yhteys Venäjälle. Fingridin omia yhteyksiä kantaverkkoon asemalla on neljä kappaletta, joten asema on korkeasta iästään huolimatta erittäin merkittävä kantaverkon 110 kV -asema yhä 90 vuotta alkuperäisen käyttöönottonsa jälkeen.
Uusitulla asemalla on tarkoitus pitää Imatran asiakkaat liitettynä kantaverkkoon seuraavat 50 vuotta sekä mahdollistaa hyvä käyttövarmuus alueelle jatkossakin.
Lisätiedot:
Jarmo Henttinen, projektipäällikkö
puh. 030 395 4280
Dronevideo: Risto Uusitalo
Uusi sähköasemarakennus. Kuva Max Plunger.