16.11.2023 12.00
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

ENTSO-E: Sähkön riittävyys Euroopassa talvikaudella 2023-2024 viime talvea parempi

Eurooppalaisten kantaverkkoyhtiöiden yhteistyöjärjestö ENTSO-E:n tänään julkaiseman selvityksen mukaan sähkön riittävyys on viime talvea parempi Euroopassa. Kantaverkkoyhtiöt seuraavat sähkön riittävyystilannetta koko talvikauden.

ENTSO-E:n Winter Outlook 2023-2024 -raportti tarjoaa yleiskuvan sähkön toimitusvarmuudesta eri puolilla Eurooppaa alkavalla talvikaudella sekä katsauksen toteumaan kesältä 2023. Jonkinasteisista riskeistä huolimatta riittävyyskuva on optimistisempi kuin viime vuoden ennuste. Kaikki tulevan kauden tunnistetut riskit energianhuollolle johtuvat sääolosuhteista.

Irlannissa ja Pohjois-Irlannissa ikääntyvien kaasuvoimaloiden käytettävyys on edelleen päähaaste. Mikäli näille yksiköille sattuisi paljon suunnittelemattomia käyttökatkoja, sähkön riittävyys alueella riippuisi tuulivoiman saatavuudesta. Riskejä havaitaan myös Maltalla ja Kyproksella, joissa on vain vähän tai ei lainkaan liityntöjä manner-Euroopan sähköjärjestelmään.

EU:n kaasuvarastot ovat tällä hetkellä lähes sataprosenttisesti täynnä eri puolilla Eurooppaa (GIE Aggregated Gas Storage Inventory), mikä takaa toimitusvarmuutta tulevana talvena. Kriittinen kaasumäärä (CGV) on laskenut noin 10 prosenttia viime talveen verrattuna. Nämä olosuhteet yhdessä uusiutuvan energian tuotantokapasiteetin merkittävän laajentumisen sekä suunniteltujen keskeytysten vähäisemmän määrän kanssa viime talveen verrattuna luovat suotuisan ympäristön riittävyydelle ja pienemmälle riippuvuudelle kaasusta.

ENTSO-E:n Winter Outlook raportoi myös Ukrainan ja Moldovan sähköjärjestelmien näkymät tulevalle talvelle. Kantaverkkoyhtiöt Ukrenergo ja Moldelectrica ovat toteuttaneet lisätoimia sähköjärjestelmän vakauden varmistamiseksi sen jälkeen, kun se synkronoitiin manner-Euroopan sähköjärjestelmän kanssa maaliskuussa 2022. Ukrenergo ja Moldelectrica jatkavat tiivistä yhteistyötä ENTSO-E:n ja sen jäsenten kanssa kohti tiiviimpää integraatiota. ENTSO-E on nyt toivottanut Ukrenergon ja Moldelectrican tervetulleiksi tarkkailijajäseniksi.

Tämän talven näkymät ovat optimistiset yhteenliitettyjen sähköjärjestelmien ja kantaverkkoyhtiöiden välisen yhteistyön ansiosta. Euroopan kantaverkkoyhtiöt pysyvät valppaina ja tiiviissä yhteistyössä, sillä sähköjärjestelmien tilanne kehittyy jatkuvasti.

Lisätiedot:

media@entsoe.eu

Liitteenä ENTSO-E:n Winter Outlook 2023-2024 raportti

ENTSO-E:

ENTSO-E:n jäsenet edustavat 39 kantaverkkoyhtiötä (TSO) eli sähkönsiirtoverkonhaltijaa, jotka vastaavat sähkön siirrosta pääasiallisilla korkeajänniteverkoilla. TSO:t tarjoavat verkkoon pääsyn sähkömarkkinatoimijoille (esim. tuottajat, kauppiaat, toimittajat, jakelijat ja suoraan liitetyt asiakkaat) syrjimättömien ja läpinäkyvien sääntöjen mukaisesti. Toimitusvarmuuden varmistamiseksi he myös takaavat järjestelmän turvallisen käytön ja kunnossapidon. Monissa maissa TSO:t vastaavat myös verkkoinfrastruktuurin kehittämisestä.