25.8.2023 14.24
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Muutos Suomen ja Norjan välisen yhteyden siirtokapasiteetin käsittelyssä alkuvuodesta 2024

ACER on päättänyt sisällyttää Norjan tarjousaluerajat pohjoismaiseen kapasiteetinlaskenta-alueeseen (Nordic CCR). Acerin päätös ja tuleva siirtoihin perustuva kapasiteetinlaskentamenetelmä (flow-based) johtavat tarpeeseen muuttaa kapasiteetinhallintamenetelmän periaatteita Suomen ja Norjan välisellä 220 kV yhteydellä.

Siirtoihin perustuvan kapasiteetinhallintamenetelmän (Flow-based) käyttöönotosta alkaen Suomen ja Norjan välinen tarjousalueraja tulee osaksi eurooppalaista vuorokausimarkkinaa. Käyttöönotto on arvioitu tapahtuvan Q1/ 2024. Sen jälkeen Suomen ja Norjan välinen tehonsiirto ei enää vaikuta Suomen ja Ruotsin väliseen raja-yhteyteen.

On huomattava, että tämä toimintamalli ei muuta Suomen ja Norjan välistä tarjousaluerajaa. Raja koostuu 220 kV vaihtosähköyhteydestä Norjan Varangerbotnin ja Suomen Ivalon välillä. Markkinoiden käytössä olevan kapasiteetin odotetaan olevan luokkaa 100 MW molempiin suuntiin.

Maarit Uusitalo, Fingrid Oyj, puh. +358 30 395 4246

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi