9.10.2023 08.45
Ajankohtaista, Sähköjärjestelmä

Pohjoisella rajayhteydellä siirtokeskeytyksiä lokakuussa

Ruotsin ja Suomen välisellä pohjoisella rajayhteydellä toteutetaan lokakuussa huoltotöitä, jotka vaativat sähkönsiirron rajoituksia yhteydellä. Työt toteutetaan siten, että kantaverkon käyttövarmuus ei vaarannu ja että siirtokapasiteetteihin tarvittavat rajoitukset olisivat mahdollisimman vähäiset.

Pohjoisen rajayhteyden ensimmäinen siirtokeskeytys on alkaneella viikolla tiistaina-keskiviikkona 10.-11.10. Keskeytyksen aikana Ruotsin kantaverkkoyhtiö Svenska kraftnät tekee rajayhteyden välttämättömiä huoltotöitä. Myöhemmin lokakuussa, 16.-18.10., myös Suomen puolella tehdään vastaavia huoltotöitä, jotka vaativat siirtokeskeytyksen.

Siirtokeskeytykset pyritään ajoittamaan ja toteuttamaan aina siten, ettei kantaverkon käyttövarmuus vaarannu ja että vaikutukset markkinoiden toimintaan olisivat mahdollisimman vähäiset. On kuitenkin mahdollista, että lokakuun siirtokeskeytyksillä on vaikutusta sähkön hintaan, mikäli merkittävissä sähkön siirtoyhteyksissä tapahtuu samaan aikaan häiriöitä tai sää on vähätuulinen.

Rajayhteydet lisäävät sähkön toimitusvarmuutta Suomessa, ja tuontisähköä tarvitaan erityisesti talvikauden kulutushuippuina sekä kesäkauden vähätuulisina jaksoina.

Kuluvana vuonna on tehty ennätyksellinen määrä siirtokeskeytyksiä kantaverkossa. Suurin syy keskeytyksiin on sähkön voimakkaasti kasvavat siirtotarpeet ja siirtoyhteyksien luotettavuuden varmistaminen.

Lisätietoa lokakuun siirtokeskeytysten ajankohdista ja rajoituksista julkaistaan NUCS-palvelun markkinatiedotteissa:

Lisätiedot:

Timo Kaukonen, Fingrid Oyj, puh.  040 545 2124