4.8.2023 09.33
Ajankohtaista, Sähkömarkkinat

Webinaari säätösähkömarkkinoiden laskutuksen siirtymisestä eSettiin

Niiden säätösähkömarkkinoilla (mFRR) toimivien reservitoimittajien, jotka eivät ole tasevastaavia, säätöenergian laskutus on tarkoitus siirtää taseselvitysyksikkö eSett Oy:n laskutettaviksi siten, että ensimmäinen laskutusjakso on 20.11. klo 01.00 -27.11.2023 klo 01.00 Suomen aikaa. Kyseisen viikon säätökaupoista muodostetaan laskut reservitoimittajille maanantaina 11.12.2023.  Nykyisellään Fingrid muodostaa laskut näille toimijoille säätösähkömarkkinoilla tehdyistä säätökaupoista ja tämä käytäntö päättyy, kun marraskuun alun säätökaupat on laskutettu joulukuussa.

Siirtyminen vaatii toimijoita, jotka eivät ole tasevastaavia ja siten vielä sopimussuhteessa eSettin kanssa, solmimaan sopimuksen eSett Oy:n kanssa, sekä perustamaan maksujen suoraveloitusta ja -tilitystä varten selvitystilin eSettin hyväksymään selvityspankkiin, jotka on listattu eSettin verkkosivuilla. Lisää tietoa eSett Oy:n reservitoimittajan selvityssopimuksesta ja reservitoimittajamallista löytyy eSettin verkkosivuilta. eSett lähettää yhdessä Fingridin kanssa elo-syyskuun vaihteessa toimijoille yksityiskohtaiset ohjeet sopimuksiin ja palvelun käyttöönottoon liittyen. Lisäksi toimenpide aiheuttaa muutoksia Fingridin ja reservitoimittajien väliseen säätösähkömarkkinasopimukseen, jotka tämän seurauksena uusitaan tulevana syksynä.

Siirtyminen eSettin laskutettavaksi muuttaa laskutusväliä kuukausittaisesta laskutuksesta viikoittaiseen. Laskutusprosessin toteuttaminen nopeutuu ja yksinkertaistuu, sillä energiamaksut tilitetään suoraan selvitystilille tai veloitetaan suoraan selvitystililtä. Lisäksi käyttöönoton myötä säätösähkömarkkinoilla toteutuneet kaupat ovat nähtävissä eSettin Online Servicessä reservitoimittajaroolin (BSP) alla.

Vaikkakin eSettin sopimuksessa mainitaan vakuuksista ja tasepalvelumaksuja, pelkässä reservitoimittajaroolissa toimivilta ei vaadita tällä hetkellä vakuuksia tai kohdistu mitään tasepalvelumaksuja.

Fingrid ja eSett järjestävät aiheesta webinaarin 7.9.2023 klo 9:30. Linkki webinaariin

Fingrid: Otso-Ville Rinne, etunimi.sukunimi@fingrid.fi puh. 030 395 4142
eSett: Kim Saarijärvi, etunimi.sukunimi@esett.com, puh. 010 501 8518 ja eSettin asiakaspalvelu, settlement@esett.com, puh. 010 501 8500