Fingrid on valinnut reitin voimajohdolle Vaalasta Ristijärvelle
Kantaverkkoyhtiö Fingrid on valinnut reitin Vaalan Nuojuankankaan ja Ristijärven Seitenoikean väliselle voimajohtohankkeelle. Johtoreittivalinta tukeutuu ympäristövaikutusten arviointiin ja saatuun palautteeseen. Energiajärjestelmän peruspilarina toimivan kantaverkon uusi voimajohto turvaa osaltaan sähkönsiirron käyttövarmuutta ja mahdollistaa ilmastotavoitteiden saavuttamista Suomessa.
Hankkeessa on tarkasteltu uuden 400+110 kilovoltin voimajohdon rakentamista Vaalan Nuojuankankaan sähköasemalta Ristijärven/Hyrynsalmen Seitenoikean sähköasemalle. Voimajohtoreitin kokonaispituus on noin 81 kilometriä. Pääsääntöisesti voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kilovoltin voimajohdon rinnalle.
Uusi voimajohtoyhteys on tarpeen, koska nykyiset kantaverkkoyhteydet eivät tule riittämään kaiken Ruotsista tuodun ja pohjoisessa Suomessa tuotetun sähkön siirtämiseen etelän kulutuskohteisiin. Hankkeen toteuttaminen mahdollistaa tuulivoiman rakentamisen ja edistää Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista sekä ylläpitää riittävää sähkön omavaraisuutta Suomessa.
YVA-yhteysviranomaisena toimineen Kainuun ELY-keskuksen perusteltu päätelmä ympäristövaikutuksista saatiin syyskuussa 2024. Fingrid on valinnut jatkosuunnitteluun etenevän johtoreitin tukeutuen YVA-menettelyn tuottamaan ympäristötietoon ja palautteeseen.
YVA-arvioinnin ja palautteen avulla jatkosuunnitteluun valitut reitit
Jaksolla 1 (Nuojuankangas-Otermantie) tarkasteltiin kolmea reittivaihtoehtoa: pohjoinen vaihtoehto (VE 1), eteläinen vaihtoehto (VE 2) ja Järvikylän kiertävä vaihtoehto (VE 3). Lisäksi eteläisen vaihtoehdon sisällä tarkasteltiin kahta vaihtoehtoista reitin aloituskohtaa Nuojuankankaan sähköasemalta. Jakso sijoittuu kokonaan Vaalan kuntaan.
Jatkosuunnitteluun valittiin Järvikylän kiertävä vaihtoehto (VE3) uudessa maastokäytävässä. Reitillä on vähemmän vaikutuksia asutukseen, maisemaan ja viihtyisyyteen kuin kahdella muulla vaihtoehdolla. Nuojuankankaan sähköaseman päässä jatkosuunnitteluun valittiin pohjoisin vaihtoehto (VE2/VE3) uudessa maastokäytävässä. Lisäksi 110 kv voimajohto sijoitetaan nykyisen 220 kV paikalle Nuojuankankaalta Rauhalaan.
Jaksolla 2 (Otermantie- Soidinaho) tarkasteltiin kahta reittivaihtoehtoa: pohjoinen vaihtoehto (VE1 / VE3) sijoittuu nykyisen 220 kV voimajohdon ja Turkkiselän voimajohdon rinnalle, niiden pohjoispuolelle. VE1 sijoittuu edellä mainittujen voimajohtojen rinnalle, niiden eteläpuolelle. Jakso sijoittuu kokonaan Vaalan kuntaan. Jatkosuunnitteluun valittiin pohjoinen vaihtoehto eli voimajohto sijoittuu nykyisen johdon pohjoispuolelle. Jos Turkkiselän suunniteltu johto toteutuu nykyisen 220 kV pohjoispuolelle, ovat uudet johdot rinnakkain.
Jaksolla 3 (Soidinaho-Likoniitty) tarkasteltiin vain yhtä reittiä, jossa on kaksi teknistä vaihtoehtoa Joutensuon sekä Tolosenjoen kohdalla. Voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kV voimajohdon rinnalle, sen pohjoispuolelle. Jakso sijoittuu Vaalan, Paltamon, Puolangan ja Ristijärven kuntiin. Jatkosuunnitteluun valittiin Joutensuon Natura-alueen ja suojelualuevaraukset kiertävä ratkaisu uudessa maastokäytävässä. Näin vältetään vaikutukset suojelualueisiin. Tolosenjoella valittiin rakennetun kulttuuriympäristön kiertävä pohjoinen vaihtoehto uudessa maastokäytävässä. Näin vältetään vaikutukset kulttuuriympäristön rakennuksiin, myös vaikutukset asutukseen ovat vähäisemmät.
Jaksolla 4 (Likoniitty-Seitenoikea) tarkasteltiin vain yhtä reittiä. Voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kV voimajohdon rinnalle, sen pohjoispuolelle. Jakso sijoittuu Ristijärven kuntaan. Uuden sähköaseman suunnittelua jatketaan pohjoisella suunnittelualueella Hyrynsalmella. Voimajohtoreitti asemalle tarkentuu asemasuunnittelun edetessä.
Hankkeen jatkosuunnittelu etenee maastotutkimuksilla, joiden perusteella määritetään tarkempi johtoreitti ja voimajohtopylväiden sijainnit. Maanomistajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.
Alustavan aikataulun mukaan voimajohdon rakentamisen edellyttämät maastotutkimukset ja yleissuunnittelu tehdään vuosina 2026–2027. Voimajohdon rakentamisen arvioidaan tapahtuvan vuosina 2028–2030.
Lisätietoja:
Fingrid Oyj, YVA ja ympäristöasiat, Tiina Seppänen, puh. 030 395 5164
Fingrid Oyj, reittisuunnittelu, Eeva Paitula, puh. 030 395 4152
Hanke Fingridin nettisivulla: https://www.fingrid.fi/nuojuankangas-seitenoikea