Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Artboard 1 copy 14Artboard 1 copy 7Artboard 1 copy 66Artboard 1 copy 23Artboard 1 copy 16Artboard 1 copy 55Artboard 1 copy 43Artboard 1 copy 50Artboard 1 copy 54Artboard 1 copy 34Artboard 1 copy 51Artboard 1 copy 36Artboard 1 copy 35Artboard 1 copy 46Artboard 1 copyArtboard 1 copy 31Artboard 1 copy 48Artboard 1 copy 9Artboard 1 copy 27Artboard 1 copy 8Artboard 1 copy 20Artboard 1 copy 2Artboard 1 copy 24Artboard 1 copy 62Artboard 1 copy 30Artboard 1 copy 41Artboard 1 copy 28Artboard 1 copy 26Artboard 1 copy 67Artboard 1 copy 52Artboard 1 copy 33Artboard 1 copy 29Artboard 1 copy 19Artboard 1 copy 53Artboard 1 copy 22Artboard 1 copy 21Artboard 1 copy 12Artboard 1 copy 13Artboard 1 copy 47Artboard 1 copy 49Artboard 1 copy 57Artboard 1 copy 32Artboard 1 copy 4Artboard 1 copy 25Artboard 1 copy 10Artboard 1 copy 15Artboard 1Artboard 1 copy 56Artboard 1 copy 11Artboard 1 copy 38Artboard 1 copy 65Artboard 1 copy 39Artboard 1 copy 5Artboard 1 copy 58Artboard 1 copy 6Artboard 1 copy 17Artboard 1 copy 40Artboard 1 copy 60Artboard 1 copy 3Artboard 1 copy 45Artboard 1 copy 18Artboard 1 copy 42Artboard 1 copy 61Artboard 1 copy 63Artboard 1 copy 64Artboard 1 copy 59Artboard 1 copy 44Artboard 1 copy 37 Combined Shape Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. Group 17 Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. 99021DFE-DB58-4EE2-9D52-C2BF154A8B0A Created with sketchtool. Oval 2 Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. Combined Shape Copy Created with Sketch. Group 18 Created with Sketch. Group 16 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. ;
12.12.2024 15.12
Ajankohtaista

Vaikutusarvioselvitys tukee liittymismaksu-uudistuksen käyttöönottoa

Vaikutusarvioselvityksen mukaan Fingridin esittämä liittymismaksu-uudistus ei vaaranna Suomen kilpailukykyä eikä puhtaan siirtymän toteutumista. Vaikutusarvio tukee uudistuksen käyttöönottoa osoittamalla, että että uudistuksen myötä asiakashankkeita voitaisiin liittää pienemmin kantaverkkoinvestoinnein, mikä tukisi puhtaan siirtymän etenemistä. Uudistus myös edesauttaisi Suomen säilymistä yhtenä tarjousalueena ja kantaverkkomaksujen pysymistä kilpailukykyisellä tasolla. Fingrid arvioi uudistuksen käyttöönottoa alkuvuonna 2025.

Fingrid esitti kesäkuussa muutoksia kantaverkkomaksuihin, joiden tarkoituksena on lisätä aiheuttamisperiaatetta verkonvahvistusinvestointien kustannusten kattamiseen, parantaa uusien hankkeiden liitettävyyttä, sekä tehostaa verkon käyttöä. Muutosesityksistä kuultiin sidosryhmiä loppukesästä. Saadun konsultaatiopalautteen perusteella Fingrid päätti teettää riippumattomana konsulttiselvityksenä vaikutusarvion esittämästään liittymismaksu-uudistuksesta.

Vaikutusarvion tekijäksi valikoitui kilpailutuksen perusteella TkT Juha Vanhanen, Centrocampista Oy. Selvitys toteutettiin loka-joulukuun aikana. Vaikutusarvioon sisältyi uudistustarpeen arviointi nykytilan ja ennusteiden valossa, vertailututkimus (Ruotsi, Tanska, Iso-Britannia), sidosryhmien haastatteluja, laskennallinen analyysi sekä edellisten perusteella tehdyt johtopäätökset.

Selvityksessä arvioitiin liittymismaksu-uudistuksen vaikutuksia 1) yksittäisten hankkeiden kannattavuuteen, 2) ohjausvaikutusta hankkeiden sijoittumiseen ja 3) kokonaispotentiaalin toteutumiseen eri hanketyypeittäin (aurinkovoima, tuulivoima, sähkövarastot, sähkökattilat, vedyntuotanto ja muu sähköintensiivinen teollisuus). Toteutuvien hankkeiden kokonaispotentiaalin tai Suomen kilpailukykyyn kansainvälisessä vertailussa uudistuksella ei havaittu merkittäviä vaikutuksia, vaikka yksittäisten hankkeiden osalta vaikutuksia ilmeni.

Liittymismaksu-uudistus ohjaisi aurinkovoimahankkeita toteutumaan enemmän kulutus- ja tasapainoisilla alueilla kuin ilman uudistusta. Akkuvarastoja ohjautuisi puolestaan enemmän tuotanto- ja tasapainotteisille alueille. Tämä keventäisi kantaverkon vahvistustarpeita ja edesauttaisi Suomen pysymistä yhtenä sähkömarkkinoiden tarjousalueena. Vaikutusarvioselvityksen arvion mukaan vuosina 2026-2030 uudistus vähentäisi uuden verkon rakentamistarvetta yhden pohjois-eteläsuuntaisen 400 kV siirtoyhteyden verran, eli euroissa noin 400 miljoonaa. Vaikutusarvioselvityksessä on laskettu, että tämä säästö tarkoittaisi verkkohinnoittelun valvontaperiaatteiden perusteella keskimäärin 25 M€/v vähemmän kerättäviä kantaverkkomaksuja verrattuna tilanteeseen ilman ohjausvaikutusta.

Vaikutusarvioselvityksessä esitettyjen laskelmien mukaan liitynnän tehomaksut voisivat kattaa noin 10 % Fingridin kantaverkkomaksutuloista, jos liitynnän tehomaksut perittäisiin sekä kantaverkkoon että suurjännitteiseen jakeluverkkoon liittyjiltä. Maksujen kohdistaminen edelleen suurjännitteisiin jakeluverkkoihin edellyttäisi kuitenkin lainsäädännön muuttamista. Mikäli liitynnän tehomaksut perittäisiin vain kantaverkkoon liittyjiltä, jäisi uudistuksen vaikutukset sekä aiheuttamisperiaatteen että ohjausvaikutuksen osalta vajavaisiksi. Tämä tarkoittaisi myös, että säästöt kantaverkkoinvestoinneissa jäisivät osin toteutumatta.

Fingrid arvioi liittymismaksu-uudistuksen käyttöönoton edistämistä alkuvuodesta 2025. Juha Vanhanen esittelee vaikutusarviota Fingridin sidosryhmätilaisuudessa 16.12.2024. Tilaisuudessa esitetään myös tarkempi aluejako suunnitelluista tuotanto- ja kulutuspainotteisten sekä tasapainoisen alueiden rajoista. Tilaisuuteen voi ilmoittautua täältä

Lisätietoa

Laura Ihamäki, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5166
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi