Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Artboard 1 copy 14Artboard 1 copy 7Artboard 1 copy 66Artboard 1 copy 23Artboard 1 copy 16Artboard 1 copy 55Artboard 1 copy 43Artboard 1 copy 50Artboard 1 copy 54Artboard 1 copy 34Artboard 1 copy 51Artboard 1 copy 36Artboard 1 copy 35Artboard 1 copy 46Artboard 1 copyArtboard 1 copy 31Artboard 1 copy 48Artboard 1 copy 9Artboard 1 copy 27Artboard 1 copy 8Artboard 1 copy 20Artboard 1 copy 2Artboard 1 copy 24Artboard 1 copy 62Artboard 1 copy 30Artboard 1 copy 41Artboard 1 copy 28Artboard 1 copy 26Artboard 1 copy 67Artboard 1 copy 52Artboard 1 copy 33Artboard 1 copy 29Artboard 1 copy 19Artboard 1 copy 53Artboard 1 copy 22Artboard 1 copy 21Artboard 1 copy 12Artboard 1 copy 13Artboard 1 copy 47Artboard 1 copy 49Artboard 1 copy 57Artboard 1 copy 32Artboard 1 copy 4Artboard 1 copy 25Artboard 1 copy 10Artboard 1 copy 15Artboard 1Artboard 1 copy 56Artboard 1 copy 11Artboard 1 copy 38Artboard 1 copy 65Artboard 1 copy 39Artboard 1 copy 5Artboard 1 copy 58Artboard 1 copy 6Artboard 1 copy 17Artboard 1 copy 40Artboard 1 copy 60Artboard 1 copy 3Artboard 1 copy 45Artboard 1 copy 18Artboard 1 copy 42Artboard 1 copy 61Artboard 1 copy 63Artboard 1 copy 64Artboard 1 copy 59Artboard 1 copy 44Artboard 1 copy 37 Combined Shape Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. Group 17 Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. 99021DFE-DB58-4EE2-9D52-C2BF154A8B0A Created with sketchtool. Oval 2 Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. Combined Shape Copy Created with Sketch. Group 18 Created with Sketch. Group 16 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. ;
2.3.2025 09.46
Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet

Fingrid ja Elering eivät vaadi Eagle S:n takavarikointia

Fingrid ja Elering ovat päättäneet luopua Eagle S -aluksen takavarikoinnin täytäntöönpanosta siihen liittyvien taloudellisten riskien vuoksi. Aluksen haltuunoton ja ylläpidon kustannukset olisivat todennäköisesti korkeammat kuin aluksen arvo. Sen sijaan kantaverkkoyhtiöt hakevat korvauksia oikeusteitse.

Päätös luopua takavarikoinnin täytäntöönpanosta ei vaikuta muihin oikeustoimiin. Fingrid ja Elering aikovat nostaa kanteen Eagle S:n aiheuttamista vahingoista ja hakea korvausta oikeusteitse.

- Emme näe takavarikoinnin täytäntöönpanoa taloudellisesti järkevänä, mutta missään nimessä emme halua luopua korvausvaateista. Tulemme hakemaan oikeusteitse korvauksia Estlink2:n kaapelivaurioista vahingon aiheuttajalta, kommentoi tilannetta Fingridin toimitusjohtaja Asta Sihvonen-Punkka.

Tässä vaiheessa Fingrid ja Elering maksavat Estlink 2:n korjauskustannukset itse, jotta siirtoyhteys saadaan käyttöön mahdollisimman nopeasti.

Pelkästään Eagle S:n ylläpitokustannukset ovat arviolta jopa 15 000 dollaria päivässä. Kustannuksia syntyisi myös vakuuksien asettamisesta sekä aluksen sijoittamisesta. Kantaverkkoyhtiöt arvioivat myös, että aluksen myynti olisi käytännössä huomattavan vaikeata oikeusprosessin aikana, joka voi kestää jopa viisi vuotta.

Lisätietoja

Asta Sihvonen-Punkka, toimitusjohtaja, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5235

Marina Louhija, lakiasiainjohtaja, Fingrid, puh.  030 395 5289