Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Artboard 1 copy 14Artboard 1 copy 7Artboard 1 copy 66Artboard 1 copy 23Artboard 1 copy 16Artboard 1 copy 55Artboard 1 copy 43Artboard 1 copy 50Artboard 1 copy 54Artboard 1 copy 34Artboard 1 copy 51Artboard 1 copy 36Artboard 1 copy 35Artboard 1 copy 46Artboard 1 copyArtboard 1 copy 31Artboard 1 copy 48Artboard 1 copy 9Artboard 1 copy 27Artboard 1 copy 8Artboard 1 copy 20Artboard 1 copy 2Artboard 1 copy 24Artboard 1 copy 62Artboard 1 copy 30Artboard 1 copy 41Artboard 1 copy 28Artboard 1 copy 26Artboard 1 copy 67Artboard 1 copy 52Artboard 1 copy 33Artboard 1 copy 29Artboard 1 copy 19Artboard 1 copy 53Artboard 1 copy 22Artboard 1 copy 21Artboard 1 copy 12Artboard 1 copy 13Artboard 1 copy 47Artboard 1 copy 49Artboard 1 copy 57Artboard 1 copy 32Artboard 1 copy 4Artboard 1 copy 25Artboard 1 copy 10Artboard 1 copy 15Artboard 1Artboard 1 copy 56Artboard 1 copy 11Artboard 1 copy 38Artboard 1 copy 65Artboard 1 copy 39Artboard 1 copy 5Artboard 1 copy 58Artboard 1 copy 6Artboard 1 copy 17Artboard 1 copy 40Artboard 1 copy 60Artboard 1 copy 3Artboard 1 copy 45Artboard 1 copy 18Artboard 1 copy 42Artboard 1 copy 61Artboard 1 copy 63Artboard 1 copy 64Artboard 1 copy 59Artboard 1 copy 44Artboard 1 copy 37 Combined Shape Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. icon/info Created with Sketch. Group 17 Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. 99021DFE-DB58-4EE2-9D52-C2BF154A8B0A Created with sketchtool. Oval 2 Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. Combined Shape Copy Created with Sketch. Group 18 Created with Sketch. Group 16 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. ;

Anttila-Länsisalmi

YVA-menettely
Suunnittelu
Rakentaminen
Hankkeen tiedot
Hankkeen tyyppi: Voimajohto
Hankkeen tila: YVA-menettely
Pituus: Reittivaihtoehdosta riippuen noin 20-22 kilometriä

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee uutta 400 kilovoltin voimajohtoyhteyttä Porvoon ja Sipoon rajalla sijaitsevan Anttilan sähköaseman ja Vantaalla sijaitsevan Länsisalmen sähköaseman välille. Tarkasteltavat johtoreitit sijoittuvat Sipoon, Helsingin ja Vantaan alueille. Johtoreitteihin on arviointiohjelmavaiheen palautteen perusteella tehty pieniä muutoksia, joilla tavoitellaan ympäristövaikutusten lieventämistä. Mukaan arviointityöhön on otettu myös kaksi uutta reittivaihtoehtoa, joiden maanomistajiin ollaan yhteydessä kirjeellä kevään 2025 aikana.

Suunnitellut reitit sijoittuvat pääasiassa nykyisten johtojen rinnalle tai paikalle. Ainoastaan reitin keskivaiheille suunnitellut vaihtoehtoiset reitit sijoittuvat joko kokonaan tai osittain uuteen maastokäytävään. Anttilan sähköaseman ja Sipoon Gesterbyn välille uusi voimajohto voidaan sijoittaa nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon rinnalle tai osittain yhteispylvääseen nykyisen voimajohdon kanssa. Osuuden toisena vaihtoehtona tarkastellaan Mömossenin jäteaseman länsipuolelle sijoittuvaa vaihtoehtoa, jossa uusi 400 kilovoltin voimajohto voidaan sijoittaa 110 kilovoltin voimajohdon rinnalle sen länsipuolelle. Gesterbyn ja Landbon välillä tarkastellaan viittä reittivaihtoehtoa. Pohjoisin vaihtoehto sijoittuu nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon rinnalle. Sipoonkorven kansallispuiston kohdalla voimajohdot on suunniteltu yhteispylväin nykyiselle johtokadulle. Toisessa reittivaihtoehdossa voimajohto erkanee nykyisestä 400 kilovoltin voimajohdosta Sipoonjoen länsipuolella ja sijoittuu uuteen maastokäytävään Byträskin ja Sipoonkorven kansallispuiston välisellä alueella. Kolmannessa vaihtoehdossa uusi voimajohto erkanee uuteen maastokäytävään heti Pilvijärven kohdalla kiertäen Immersbyn peltojen kautta Sipoonkorven luonnonsuojelualueen eteläpuolelle, nykyisen voimajohdon rinnalle. Neljäs vaihtoehdoista erkanee Immersbyn peltojen kautta suoraan etelään nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon rinnalle, aina Landbohon saakka. Viidennessä reittivaihtoehdossa uusi voimajohto erkanee nykyisestä 400 kilovoltin voimajohdosta Gesterbyssä ja sijoittuu uuteen maastokäytävään Lillträskin ja Mjödträskin välissä sekä nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon rinnalle Mjödträskistä lähtien.. Landbosta Länsisalmen sähköasemalle saakka tarkasteltava voimajohto voidaan sijoittaa nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon paikalle, jolloin voimajohtoaluetta on tarpeen leventää vain 10 metriä.

Anttilan ja Länsisalmen välinen voimajohtoyhteys tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi, kun sähkönsiirto kasvaa tavoiteltaessa hiilineutraalia Suomea vuonna 2035. Myös sähkön hinta pystytään säilyttämään yhtenäisenä koko Suomessa. Nämä ovat Fingridin lakisääteisiä tehtäviä.

Fingrid tekee päätöksen hankkeen jatkosuunnittelusta ja rakentamisesta YVA-menettelyn jälkeen. Alustavan aikataulun mukaan voimajohtorakentamisen edellyttämät maastotutkimukset ja yleissuunnittelu tehdään vuosina 2026–2028. Voimajohtoyhteyden rakentamisen arvioidaan tapahtuvan vuosina 2028–2030.

 

palautenappiml.png

Vaihekohtaiset tiedot

YVA-menettely

Lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ensimmäisessä vaiheessa on lokakuussa 2024 valmistunut voimajohtohanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma. Se on suunnitelma tarvittavista selvityksistä ja arviointimenettelyn järjestämisestä. Arvio ympäristövaikutuksista kootaan arviointiselostukseksi, jonka oletetaan valmistuvan loppuvuodesta 2025.

Yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus tiedotti arviointiohjelmasta. Hanketta ja arviointiohjelmaa esiteltiin kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa 18.11.2024. YVA-yhteysviranomainen kokosi ohjelmasta annetut mielipiteet ja lausunnot ja antoi niiden perusteella oman lausuntonsa hankkeesta vastaavalle joulukuussa 2024. Arviointityön tulokset kootaan arviointiselostukseksi, jonka oletetaan valmistuvan loppuvuodesta 2025. Arviointiselostuksen valmistumisesta tiedotetaan ja sen tuloksia esitellään kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa, kuten ohjelmavaiheessakin.

Johtoreitteihin on arviointiohjelmavaiheen palautteen perusteella tehty pieniä muutoksia, joilla tavoitellaan ympäristövaikutusten lieventämistä. Mukaan arviointityöhön on otettu myös kaksi uutta reittivaihtoehtoa, joiden maanomistajiin ollaan yhteydessä kirjeellä kevään 2025 aikana.

Palautetta voimajohtohankkeen suunnitteluun Fingridissä voi antaa tästä. Kartalla on esitetty alustavan reittisuunnittelun mukaiset voimajohtoreitit, jotka voivat vielä tarkentua. Voimajohtopylväiden paikat selviävät myöhemmin. Palaute otetaan huomioon voimajohtohankkeen suunnittelussa Fingridissä ja ympäristövaikutusten arviointia tekevän konsultin arviointityössä. Lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn yhteysviranomaisena toimii Uudenmaan ELY-keskus ja yhteysviranomaiselle tarkoitetut mielipiteet tulee esittää suoraan ELY-keskukselle.

Voimajohtoreiteistä voi kysyä suoraan myös Fingridin reittisuunnittelun asiantuntijalta.

 

Yhteystiedot

Yhteystiedot

Fingrid Oyj, asiantuntija, ympäristö Maria Arola, p. 030 395 5562

Fingrid Oyj, erikoisasiantuntija, voimajohtojen reittisuunnittelu Pasi Saari, p. 030 395 5178

På svenska

Stamnätsbolog Fingrid Oyj planerar en ny 400 kilovolts kraftledningsförbindelse mellan Anttila elstation vid gränsen mellan Borgå och Sibbo och Länsisalmi elstation i Vanda. De undersökta ledningsrutterna ligger inom områdena Sibbo, Helsingfors och Vanda. Små förändringar har gjorts i ledningsrutterna baserat på feedback från programfasen för bedömning, med målet att minska miljöpåverkan. Två nya ruttalternativ har också inkluderats i bedömningsarbetet, och markägarna kommer att kontaktas via brev under våren 2025.

hankekartalla_sve

annapalautetta_sve

De planerade rutterna ligger huvudsakligen längs med eller på platsen för existerande ledningar. Endast de alternativa rutterna som planeras i mitten av rutten ligger helt eller delvis i en ny terrängkorridor. Den nya kraftledningen mellan Anttila elstation och Gesterby i Sibbo kan placeras längs med existerande 400 kilovolts kraftledningen eller delvis på en gemensam stolpe med den nuvarande ledningen. Ett annat alternativ för denna del är en rutt väster om Mömossen avfallsstation, där den nya 400 kilovolts kraftledningen kan placeras längs med den 110 kilovolts kraftledningen på dess västra sida. Mellan Gesterby och Landbo undersöks fem ruttalternativ. Det nordligaste alternativet ligger längs med existerande 400 kilovolts kraftledningen. Vid Sibbo storskogs nationalpark är kraftledningarna planerade att placeras på gemensamma stolpar på den existerande ledningsgatan. I det andra ruttalternativet avviker kraftledningen från den existerande 400 kilovolts kraftledningen väster om Sibbo å och placeras i en ny terrängkorridor mellan Byträsket och Sibbo storskogs nationalpark. I det tredje alternativet avviker den nya kraftledningen till en ny terrängkorridor vid Pilvijärvi, kringgår Immersby fält och placeras söder om Sibbo storskogs naturskyddsområde, längs med den existerande ledningen. Det fjärde alternativet avviker genom Immersby fält direkt söderut längs med exiterande 110 kilovolts kraftledningen, hela vägen till Landbo. I det femte ruttalternativet avviker den nya kraftledningen från den exiterande 400 kilovolts kraftledningen i Gesterby och placeras i en ny terrängkorridor mellan Lillträsk och Mjödträsk. Från Mjödträsk den nya kraftledningen placeras samt längs med den existerande 110 kilovolts kraftledningen i samma terrängkorridor. Den undersökta kraftledningen från Landbo till Länsisalmi elstation kan placeras på platsen för den existerande 110 kilovolts kraftledningen, vilket kräver en breddning av ledningsområdet med 10 meter.

Kraftledningsförbindelsen mellan Andersböle och Västersundom behövs för att trygga stamnätets krav på driftsäkerhet när behovet av elöverföring ökar som en följd av Finlands mål att vara klimatneutralt år 2035. Det är också möjligt att bevara ett enhetligt elpris i hela Finland. Båda dessa är Fingrids lagstadgade uppgifter.

Fingrid fattar beslut om fortsatt planering och byggande av projektet efter miljökonsekvensbedömningen (MKB). Enligt den preliminära tidsplanen kommer de terrängundersökningar och den allmänna planering som krävs för kraftledningsbyggandet att genomföras åren 2026–2028. Byggandet av kraftledningsförbindelsen beräknas ske åren 2028–2030.

I den första fasen av det lagstadgade miljökonsekvensbedömningsförfarandet färdigställdes bedömningsprogrammet för kraftledningsprojektet i oktober 2024. Det är en plan för de nödvändiga utredningarna och arrangemangen för bedömningsförfarandet. Bedömningen av miljökonsekvenserna sammanställs till en bedömnings beskrivningen, som förväntas bli klar i slutet av 2025.

Feedback på planeringen av kraftledningsprojektet kan ges till Fingrid här. På kartan visas kraftledningsrutterna enligt planeringen i MKB-beskrivning, som fortfarande kan justeras. Platserna för kraftledningsstolparna kommer att fastställas senare. Feedback beaktas i planeringen av kraftledningsprojektet hos Fingrid och i bedömningsarbetet som utförs av den konsult som genomför miljökonsekvensbedömningen. MKB-beskrivningen kommer att ställas ut för granskning i slutet av 2025, då skriftliga synpunkter kan lämnas till Nylands NTM-central, som fungerar som kontaktmyndighet för det lagstadgade miljökonsekvensbedömning. NTM-centralen kommer att meddela separat om början av utställningstiden.

Frågor om kraftledningsrutterna kan också ställas direkt till Fingrids ruttplaneringsexpert.