Hikiä-Inkoo
Hankkeen tiedot | ||
---|---|---|
Hankkeen tyyppi: | voimajohto | |
Hankkeen tila: | YVA-menettely | |
Sijainti: | Uusimaa, Häme | |
Pituus: | 110 km |
Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee uutta 2x400 kilovoltin voimajohtoyhteyttä Hausjärven Hikiän ja Inkoossa sijaitsevan sähköaseman välille. Hanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointimenettely on käynnissä. Johtoreitteihin on arviointiohjelmavaiheen palautteen perusteella tehty muutoksia, joilla tavoitellaan ympäristövaikutusten lieventämistä. Mukaan arviointityöhön on otettu myös uusia reittivaihtoehtoja.
YVA-menettelyssä tarkastellaan voimajohtoreittejä noin 190 kilometriä, joista uudessa maastossa noin 90 kilometriä. Toteutuessaan voimajohto on noin 110 kilometriä pitkä. Voimajohtoalue levenee noin 27- 41 metriä ja uusi johtokäytävä on leveydeltään noin 62 metriä. Tarkasteltavalle voimajohtoreitille sijoittuvat kunnat ja kaupungit ovat Hausjärvi, Riihimäki, Hyvinkää, Nurmijärvi, Vihti, Siuntio, Lohja, Inkoo (maakunnat Uusimaa ja Häme).
Hikiän ja Inkoon välinen voimajohtoyhteys tarvitaan kantaverkolle asetetun käyttövarmuusvaatimuksen turvaamiseksi, kun sähkönsiirto kasvaa Suomen tavoitellessa hiilineutraaliutta vuonna 2035. Uudella voimajohtoyhteydellä turvataan kantaverkolle asetettu käyttövarmuusvaatimus ja pystytään säilyttämään sähkön hinta yhtenäisenä koko Suomessa, mitkä ovat Fingridin lakisääteisiä tehtäviä. Uuden kantaverkon sähkönsiirtoyhteyden avulla ja uusiutuvalla energiantuotannolla voidaan korvata Etelä-Suomen fossiilista tuotantoa ja vastata lisääntyvään sähkön kulutukseen. Lisäksi voimajohtoyhteys parantaa energiatehokkuutta vähentämällä sähkönsiirron energiahäviöitä.
Uuden voimajohtoyhteyden pohjoinen päätepiste on Hausjärvellä Hikiän sähköasema ja eteläisenä päätepisteenä on Inkoon sähköasema. Tarkasteltava voimajohtoreittiyhteys koostuu kolmesta reittiosuudesta: Hikiä-Perttula, Perttula-Kopula, Kopula-Inkoo.
Hikiän ja Nurmijärven Perttulan välillä tarkasteltavat voimajohtoreitit sijoittuvat pääosin uuteen maastokäytävään. Osuudella on myös kaksi alavaihtoehtoa. Tällä osuudella tarkastellaan nykyisen rinnalle sijoittuvaa maastokäytävää noin 6 kilometriä ja uutta maastokäytävää noin 39 kilometriä.
Nurmijärven Perttulasta Siuntion Kopulan asemalle uusi voimajohto sijoittuu suurelta osin nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon rinnalle, sen eteläpuolelle. Voimajohtoreitti erkanee nykyisestä voimajohdosta neljässä kohdassa. Tällä osuudella tarkastellaan rinnalle sijoittuvaa maastokäytävää noin 14 kilometriä ja uutta maastokäytävää noin 14 kilometriä.
Kopulan asemalta Inkoon sähköasemalle saakka tarkastellaan kahta päävaihtoehtoa. Läntisempi vaihtoehto sijoittuu pääosin nykyisen 110 kilovoltin voimajohdon rinnalle, kiertäen Lohjan kautta. Täysin uutta maastokäytävää on hyvin vähän. Itäisempi vaihtoehto sijoittuu pääosin nykyisen 400 kilovoltin rinnalle, sen itä- tai eteläpuolelle. Uutta maastokäytävää on lähinnä Siuntion Karhujärven kiertävällä osuudella. Läntisessä vaihtoehdossa nykyisten rinnalle sijoittuvaa osuutta on noin 30 kilometriä ja uutta maastokäytävää on noin 10 kilometriä. Lisäksi nykyisen paikalle sijoittuva osuutta on noin 4 kilometriä. Itäisessä vaihtoehdossa nykyisten rinnalle sijoittuvaa osuutta on noin 33 kilometriä ja uutta maastokäytävää on noin 17 kilometriä.
Hankkeen toteuttamatta jättäminen ei ole mahdollista, koska sähkönsiirtoa ei voida tulevaisuudessa hoitaa nykyisellä kantaverkolla ja jo päätetyillä verkkoinvestoinneilla ilman haitallisia siirtokapasiteettirajoituksia tai vaarantamatta käyttövarmuutta.
Fingrid tekee päätöksen hankkeen jatkosuunnittelusta ja rakentamisesta YVA-menettelyn (2025-2026) jälkeen. Alustavan aikataulun mukaan voimajohdon rakentamisen edellyttämät maastotutkimukset ja yleissuunnittelu tehdään vuosina 2027–2029. Voimajohdon rakentamisen arvioidaan tapahtuvan vuosina 2029–2031.
Vaihekohtaiset tiedot
Lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ensimmäisessä vaiheessa on lokakuussa 2024 valmistunut voimajohtohanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma. Se on suunnitelma tarvittavista selvityksistä ja arviointimenettelyn järjestämisestä. Arvio ympäristövaikutuksista kootaan arviointiselostukseksi, jonka oletetaan valmistuvan loppuvuodesta 2025.
Yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus tiedotti arviointiohjelmasta. Hanketta ja arviointiohjelmaa esiteltiin kaikille avoimissa yleisötilaisuuksissa 22.10. ja 24.10.2024. YVA yhteysviranomainen kokosi ohjelmasta annetut mielipiteet ja lausunnot ja antoi niiden perusteella oman lausuntonsa, joka ohjaa arviointityötä eteenpäin.
Johtoreitteihin on arviointiohjelmavaiheen palautteen perusteella tehty muutoksia, joilla tavoitellaan ympäristövaikutusten lieventämistä. Mukaan arviointityöhön on otettu myös uusia reittivaihtoehtoja, joiden maanomistajiin ollaan yhteydessä kirjeellä kevään 2025 aikana.
Arviointityön tulokset kootaan arviointiselostukseksi, jonka oletetaan valmistuvan loppuvuodesta 2025. Arviointiselostuksen valmistumisesta tiedotetaan ja sen tuloksia esitellään kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa, kuten ohjelmavaiheessakin.
Voimajohtoreiteistä voi kysyä suoraan Fingridin reittisuunnittelun asiantuntijalta.
Lisätietoja:
Fingrid Oyj, vanhempi asiantuntija, ympäristö Tiina Seppänen p. 030 395 5164
Fingrid Oyj, vanhempi asiantuntija, voimajohtojen reittisuunnittelu Pasi Saari, puh. 030 395 5178
Fingrid Oyj, vanhempi asiantuntija, ympäristö Tiina Seppänen p. 030 395 5164
Fingrid Oyj, vanhempi asiantuntija, voimajohtojen reittisuunnittelu Pasi Saari, puh. 030 395 5178
Fingrid Abp planerar byggandet av en ny kraftledningsförbindelse på 2x400 kilovolt från Hikiä i Hausjärvi till elstationen i Ingå. Miljökonsekvensbedömningsförfarandet för projektet pågår. Ändringar har gjorts i ledningsvägarna baserat på feedback från utvärderingsprogramfasen för att minska miljöpåverkan. Nya ruttalternativ har också inkluderats i utvärderingsarbetet.
Beskrivning av projektet
I projektet utreds byggandet av en ny kraftledningsförbindelse på 2x400 kilovolt från Hikiä i Hausjärvi till elstationen i Ingå. Ledningssträckningarna som granskas i miljökonsekvensbedömning utgör sammanlagt ca 190 km, varav ca 90 km går i en ny terrängkorridor. Kraftledningen är ca 110 km lång när den är klar. Vid byggandet bredvid den nuvarande kraftledningsrutten breddas det nuvar ande kraftledningsområdet med cirka 27–41 meter. I den nya terrängkorridoren är kraftledningsgatan cirka 42 meter bred och kraftledningsområdet cirka 62 meter brett.
Granskade kraftledningssträckningarna är belägna i följande kommuner: Hausjärvi, Riihimäki, Hyvinge, Nurmijärvi, Vichtis, Sjundeå, Lojo och Ingå.
Projektets alternativ på utvärderingsprogramfasen
Kraftledningsförbindelsen består av tre avsnitt:
- Mellan Hikiä–Passanmäki granskas en cirka 6 km lång terrängkorridor som är parallell med den nuvarande och en cirka 39 km lång ny terrängkorridor. Mellan Rämpsänkulma i Hausjärvi och Hyvinge finns två underalternativ för detta avsnitt.
- Mellan Passanmäki–Kopula granskas en cirka 14 km lång terrängkorridor parallellt med den nuvarande och en cirka 14 km lång ny terrängkorridor. Ledningssträckningen förgrenar sig från den nuvarande kraftledningen på fyra ställen.
- Mellan Kopula–Ingå granskas två huvudalternativ: Det västra alternativet (L) går i huvudsak parallellt med den nuvarande 110 kilovolts kraftledningen, via Lojo. I det västra alternativet granskas en ca 30 km lång terrängkorridor parallellt med de nuvarande ledningarna och en ca 10 km lång ny terrängkorridor.
Det östra alternativet (I) går i huvudsak parallellt med den nuvarande 400 kilovolts ledningen. I det östra alternativet granskas en cirka 33 km lång terrängkorridor parallellt med de nuvarande ledningarna och en cirka 17 km lång ny terrängkorridor. I Övitsby (Yövilä) -området granskas en uppdelning av det östra alternativet i två delalternativ.
Ruttalternativen beskrivs närmare i MKB-programmet.
Uudenmaan ELY-centralen, som fungerar som kontaktmyndighet, informerade om utvärderingsprogrammet. Projektet och utvärderingsprogrammet presenterades vid offentliga möten den 22.10 och 24.10.2024. YVA kontaktmyndigheten sammanställde åsikter och utlåtanden om programmet och gav sitt eget utlåtande baserat på dem, vilket styr utvärderingsarbetet framåt.
Små ändringar har gjorts i ledningsvägarna baserat på feedback från utvärderingsprogramfasen för att minska miljöpåverkan. Nya ruttalternativ har också inkluderats i utvärderingsarbetet, och markägarna kommer att kontaktas via brev under våren 2025.
Resultaten av utvärderingsarbetet kommer att sammanställas till en utvärderingsrapport som förväntas vara klar i slutet av 2025. När utvärderingsrapporten är klar kommer information att ges och resultaten kommer att presenteras vid ett offentligt möte, precis som under programfasen.
Projektet kan inte lämnas därhän, eftersom elöverföringen inte i framtiden kan skötas med dagens stamnät och redan beslutade nätinvesteringar utan menliga begränsningar i överföringskapaciteten eller äventyrande av driftsäkerheten.