;

Metsälinjan vahvistaminen

YVA-menettely
Suunnittelu
Rakentaminen
Hankkeen tiedot
Hankkeen tyyppi: Voimajohto
Hankkeen tila: YVA-menettely
Sijainti: Pohjois-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pohjois-Savo
Pituus: 297 km

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee uutta voimajohtoa Vaalan Nuojuankankaalla sijaitsevan sähköaseman ja Laukaan Vihtavuorella sijaitsevan sähköaseman välille. Voimajohtoyhteyden pituus on noin 297 kilometriä ja se sijoittuu Vaalan, Siikalatvan, Haapaveden, Kärsämäen, Haapajärven, Reisjärven, Pihtiputaan, Kinnulan, Karstulan, Saarijärven, Multian, Uuraisen, Äänekosken, Laukaan ja Jyväskylän kuntien alueelle.

 

 

Uutta 400+110 kilovoltin voimajohtoa suunnitellaan pääosin purettavan 220 kilovoltin voimajohdon paikalle (noin 252 km) ja nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon rinnalle (noin 45 km). Lisäksi reitillä on muutama lyhyt uuteen maastokäytävään sijoittuva tekninen vaihtoehto.

Uusi voimajohtoyhteys on tarpeen, koska nykyiset kantaverkkoyhteydet eivät tule riittämään kaiken Ruotsista tuodun ja pohjoisessa Suomessa tuotetun sähkön siirtämiseen etelän kulutuskohteisiin. Hankkeen toteuttaminen mahdollistaa tuulivoiman rakentamisen ja edistää Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista sekä ylläpitää riittävää sähkön omavaraisuutta Suomessa.

Fingrid on valinnut jatkosuunnitteluun etenevät reittiosuudet syyskuussa 2024.

Reittiosuudella A-B (Nuojuankangas-Haapajärvi) uusi voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kV voimajohdon Petäjävesi-Nuojua paikalle. Teknisenä vaihtoehtona Haapajärven Kuusaassa oli Hirsinevan luonnonsuojelualueen kierto uudessa maastokäytävässä (A-B1). Hirsinevan kiertävää teknistä vaihtoehtoa tarkistettiin selostusvaiheessa lähemmäksi Hirsinevan suojelualuetta saadun palautteen perusteella. Siirto mahdollistui alustavissa tuulivoimahankesuunnitelmissa tapahtuneiden muutosten seurauksena. Valittiin Hirsinevan Natura-aluetta kiertävä vaihtoehto, joka vahvistaa suojelualueen säilymistä. Vaihtoehdon lyhentämisellä puolestaan haettiin etäisyyttä asutukseen.

Toisena teknisenä vaihtoehtona tarkasteltiin Haapajärven Aholan Aholanjärven kiertävää vaihtoehtoa uudessa maastokäytävässä (A-B2). Selostusvaiheessa muodostettiin palautteiden perusteella uusi tekninen vaihtoehto, joka kiertää Aholanjärven itäpuolitse. Valittiin kiertovaihtoehto, jolloin vältytään rakentamasta vesistöön (1-2 pylvästä) ja saadaan lisäetäisyyttä asutukseen.

Reittiosuudella B-E (Haapajärvi-Multia) uusi voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kV voimajohdon paikalle ja nykyisen 400 kV voimajohdon rinnalle, sijoittuen sen länsipuolelle. Osuudella ei tarkasteltu teknisiä vaihtoehtoja.

Reittiosuus E-F (Multia-Laukaan Pukkipohja) noudattaa nykyisen 400 kV voimajohdon Vihtavuori-Alajärvi reittiä sijoittuen pääosin sen rinnalle, nykyisen voimajohdon pohjois-/itäpuolelle. Asutusta kiertävinä teknisinä vaihtoehtoina tarkasteltiin Uuraisten Niinijärvellä (E-F1) nykyisen voimajohdon ja uuden voimajohdon sivuttaissiirtoa Uuraisten Hirvikylän Heinäsuolla (E-F2) sijoittuen uuteen maastokäytävään. Selostusvaiheessa sivuttaissiirtoa pidennettiin lännen suuntaan, jolla vältetään johtoalueen sijoittuminen luonnonsuojelutarkoituksiin varatulle alueelle. Valittiin Niinijärvellä sivuttaissiirto, jossa samalla kierretään suojelualue. Heinäsuon tilanne ratkaistaan yleissuunnitteluvaiheessa.

Reittiosuudella F-G (Laukaan Pöykynmäki- Laukaan Kaakonlampi) muodostettiin pääreitti ilman teknistä vaihtoehtoa. Voimajohto rakennetaan uuteen maastokäytävään ja johtoalueen leveys on noin 96 metriä. Nykyinen 400 kV voimajohto siirretään rakennettavan voimajohdon rinnalle uuteen maastokäytävään. Nykyisen voimajohdon vanha johtoalue vapautuu.

Reittiosuudella G-H (Laukaan Kaakonlampi- Laukaan Kuikkalampi) uusi voimajohto rakennetaan nykyisten yhden 400 kV ja kahden 110 kV voimajohtojen itäpuolelle, näiden rinnalle. Osuuden alkuosassa uusi voimajohto sijoittuu 400 kV voimajohdon rinnalle sen pohjoispuolelle, ja 110 kV voimajohtojen kohdalla uudelle voimajohdolle tehdään sivuttaissiirto, minkä jälkeen uusi johto rakennetaan ylitettyjen molempien pienempien voimajohtojen rinnalle, niiden pohjoispuolelle. Osuudella ei tarkasteltu teknisiä vaihtoehtoja.

Reittiosuudella H-I (Laukaan Kuikkalampi- Laukaan Ilvesmäki) uusi voimajohto rakennetaan nykyisten yhden 400 kV ja kahden 110 kV voimajohtojen itä-/pohjoispuolelle, näiden rinnalle.

Iso-Ahvenlammella muodostettiin uusi pääreitti ilman teknistä vaihtoehtoa. YVA-ohjelmassa esitetty nykyisen voimajohdon rinnalle sijoittuva pääreitti sekä Iso Ahvenlampea pohjoispuolitse kiertävä tekninen vaihtoehto hylättiin loma-asutukseen kohdistuvien vaikutusten takia. Uusi suunniteltu johtoreitti kiertää Ahvenlammen eteläpuolitse. Samalla siirretään nykyinen 400 kV voimajohto samaan uuteen maastokäytävään, jolloin nykyinen johtoalue Ahvenlammen poikki vapautuu.

Rajajärven Jaakkolassa on tarkasteltu asutusta kiertävää teknistä vaihtoehtoa (H-I1). Jaakkolan ratkaisu valitaan yleissuunnitteluvaiheessa.

Reittiosuudella I-J (Laukaan Ilvesmäki- Jyväskylän Vehmasmäki) uusi voimajohto rakennetaan neljän muun voimajohdon rinnalle, niiden itäpuolelle. Samassa johtokäytävässä ovat nykyiset Fingridin 400 kV ja kahden 110 kV voimajohdot ja Elenian 110 kV voimajohto. Osuudella tarkasteltiin Koivikon asutusta kiertävää teknistä vaihtoehtoa (I-K1). Selostusvaiheessa muodostettiin uusi itäinen tekninen vaihtoehto, joka sijoittuu Koivikon mäen reunalle kiertäen koko Vehmasmäen. Valittiin vaihtoehdoista sijoittuminen nykyisten voimajohtojen rinnalle.

Reittiosuudella J-K (Jyväskylän Vehmasmäki- Laukaan Vihtavuori) uusi voimajohto rakennetaan Elenian 110 kV voimajohdon rinnalle Vehmasmäen poikki Vihtavuoren sähköasemalle. Poikkileikkausväli on vaihtoehtoinen aiempaan poikkileikkausosuuteen lukeutuvan Koivikon teknisen vaihtoehdon I-K1 kanssa. Osuudella ei tarkasteltu erillisiä teknisiä vaihtoehtoja.

Alustavan aikataulun mukaan voimajohdon rakentamisen edellyttämät maastotutkimukset ja yleissuunnittelu tehdään vuosina 2026–2027. Voimajohdon rakentamisen arvioidaan tapahtuvan vuosina 2028–2030.

Vaihekohtaiset tiedot

YVA-menettely

Lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ensimmäisessä vaiheessa valmistui tammikuussa 2023 voimajohtohanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma. Se on suunnitelma tarvittavista selvityksistä ja arviointimenettelyn järjestämisestä. YVA-yhteysviranomaisena toimiva Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) tiedotti arviointiohjelmasta kuuluttamalla. YVA-yhteysviranomainen kokosi ohjelmasta annetut mielipiteet ja lausunnot ja antoi niiden perusteella oman lausuntonsa hankkeesta vastaavalle.

Maaliskuussa 2024 valmistuneeseen ympäristövaikutusten arviointiselostukseen koottiin tieto voimajohtohankkeen vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön. Voimajohtoreitteihin oli tehty pieniä muutoksia ja lisäyksiä saadun palautteen perusteella vaikutusten lieventämiseksi. YVA-yhteysviranomaisena toimiva Keski-Suomen ELY-keskus kuulutti ympäristövaikutusten arviointiselostuksen asettamisesta nähtäville. Arviointiselostusta esiteltiin kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa maaliskuussa.

YVA-yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä saatiin kesäkuussa 2024.

Liitetiedostot:

Arviointiselostus

Liite 1 Liitekartat
Liite 2 Vaikutukset kartalla
Liite 3a Hirsineva Natura-arvio
Liite 3b Multarinmeri Natura-arvio
Liite 3c Etelä-Sydänmaa Natura-arvio
Liite 4 Lausuntojen ja mielipiteiden huomioiminen selostuksessa
Liite 5 Yhteysviranomaisen lausunnon huomioiminen selostuksessa
Liite 6 Yhteysviranomaisen lausunto arviointiohjelmasta
Liite 7 Voimajohtohankkeen eteneminen
Liite 9 Vaikutusten merkittävyyden arvioinnissa käytettävät kriteerit
Liite 10a Maisema-analyysi Haapajärvi
Liite 10b Maisema-analyysi Muurasjärvi
Liite 10c Maisema-analyysi Saarijärvi

 

Yhteystiedot

YVA-menettely

Tiina Seppänen, vanhempi asiantuntija, ympäristö ja yritysvastuu, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5164
Pasi Saari, asiantuntija, voimajohtojen reittisuunnittelu, Fingrid Oyj, puh. 030 395 5178